Madeira   -   Levada Dos Tornos

[ Hlavní stránka ] [ Homepage ]

Přilétáme hodně brzy ráno a po ubytování v hotelu vyrážíme do centra. Bydlíme v hotelové zóně v západní části Funchalu a do centra se musí městským busem. Kupujeme 7 denní lístek na MHD za 15Eu. Dává nám trochu práce se zorientovat v systému autobusové dopravy. Nemají tady centrální autobusák a busy odjíždějí z různých míst podél ulic v centru. Bereme bus č.20 do rekreační oblasti Monte ležící cca 580m nad mořem/městem (ještě tam jezdí busy č.21 a 48). Monte je poutní místo s velkým kostelem a s největší turistickou atrakcí ostrova - tobogan - sjíždění strmými ulicemi Funchalu na dřevěných saních.

Rychle opouštíme turistický mumraj a jdeme na první levadu Dos Tornos. Prý se nástup špatně hledá, takže krátký popis: Sejít po schodech před kostelem, pak doleva po kamenné cestě kolem botanické zahrady a horní stanice lanovky na konečnou autobusu č.22 Babosas kde je další kaplička a ukazatel.

Polní cestou dolů až k rozcestníku "Y", doleva nahoru po úzké pěšince lesem až narazíte na levadu, která zrovna vytéká z tunelu. Krásná pěšinka vede podél betonového korýtka. Kopírujeme údolí a výhledy začínají být hodně dobré. Ani se nechce věřit, že jsme kousek za městem v dosahu MHD.

Levada protéká vesničkou, kde se musí podejít po kamenné ulici, aby se znova zanořila do hustého lesa. Docela překvapila přítomnost stromových kapradin, které si místní zasazují jako okrasné stromy. Vypadá to docela "tropicky".

Za dalším údolím levada protéká kolem luxusních turistických vilek a velké nádrže na vodu aby se zanořila do eukalyptového háje.

Kolem levady rostou úplné záhony klivií(?) a dalších kytek. Na jaře to tady musí být úplná fantasie.

Vcházíme do mraků a začíná mžít. Docela se i ochladilo. Les v mlze nebo mracích je vždycky hrozně fotogenický. Mám s sebou digitál, tak fotím jako divý a experimentuji.

Krátkým betonovým tunelem podcházíme cestu a pak už vidíme ceduli "Hortensia Tea House" na který se už těšíme. Je to krásná restaurace v koloniálním stylu utopená v zeleni. Dáváme pivko a nějaké sandwiche. Venku docela lije. Vypadá to, jako bychom byli někde v africkém pralese. Jestli půjdete někdy kolem, určitě se zde zastavte. Stojí to zato.

Nasazujeme bundy a pláštěnky a pádíme podél levady až k hlavní asfaltové cestě, kde scházíme k zastávce busu.

Je šílená mlha a lidi tady jezdí bez světel! Hned vedle zastávky fotím ještě "zátiší s kapradinama".

Po cca 15 minutách čekání sjíždíme busem dolů do centra, kde je krásně a teplo. Podnební rozdíly jsou značné.